Maandelijks onderwijs

Planning jaar 1

Staflid

18-05-2023

Over de streep

20-07-2023

Staflid

12-10-2023

Jaarevaluatie

18-12-2023

Planning jaar 2

Over de streep

13-01-2024

Staflid

18-03-2024

Over de streep

20-06-2024

Staflid

12-8-2024

Over de streep

20-11-2024

Jaarevaluatie

18-12-2024

Uitleg per opdracht

Jullie gaan focussen op alle positieve kanten van je collega. Wat kan je collega goed? Wat zijn zijn/haar mooie karaktereigenschappen? Waar zou je zelf wat meer van willen hebben? Waar kun je stiekem soms een beetje jaloers op zijn? Door middel van 3 rondes spelen we dit complimentenspel.

In deze onderwijssessie gaan we aan de slag met het DISC model. Welke kleur ben jij en hoe zie jij je collega? Klopt dat wel bij hoe diegene zichzelf ziet? Leuke manier om elkaar snel qua gedrag beter in kaart te brengen binnen het team.

De meeste mensen hebben altijd te weinig tijd. Maar ervaren we deze tijd allemaal hetzelfde? Door middel van een oefening ga je zien dat dit voor iedereen anders is en daarnaast gaan we de belangrijkste factoren die invloed op je tijd en de invulling daarvan. Wil je efficiënt zijn of effectief?

Waardoor ervaar jij direct een geluksgevoel? Vandaag focussen we ons op de factoren die invloed hebben op ons geluk. Verlaat jij vandaag de sessie met een ander inzicht?

Tijdens deze opdracht gaan jullie op een hele makkelijke manier middels 5 vragen zelfreflectie toepassen. Vragen als: waar wil je meer of minder aandacht aan besteden en waar wil je de komende tijd aan werken zullen worden beantwoord. 

Het perfecte moment in het jaar om eens stil te staan bij je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. Wat hebben jullie bereikt en wat gaat volgend jaar brengen? Je kunt deze opdracht op verschillende manieren uitvoeren, wat verder beschreven wordt in de uitleg van deze opdracht.

Bij deze opdracht gaat een ieder van jullie op zoek naar zijn of haar kernwaarden en gaan jullie zien dat elk lid van het team andere dingen belangrijk zal vinden. Wat kun je hier verder mee? Dat en meer leer je in deze opdracht. 

De manier waarop we tegen onszelf praten is essentieel voor de beleving van de dag. Hoe kun je hier in groeien? We nemen je mee in de kracht van een positieve mindset.

*zeer geschikt als 3e en laatste introductiesessie

In deze onderwijssessie gaan we met elkaar in gesprek over verschillende onderwerpen. Het is de bedoeling dat de opleider steeds twee stellingen of twee opties benoemd waarbij de arts assistenten het antwoord kiezen wat het meest bij ze past. Iedereen start in het midden van de zaal en kiest vervolgens de ene of de andere kant van de zaal passend bij het antwoord waar je je het meest prettig bij voelt. Dus bijvoorbeeld: werk je liever alleen of in een team? Dan lopen de arts assistenten die liever alleen werken naar links in de zaal en degene die liever in een team werken naar rechts in de zaal.

De oefening start met hele makkelijke en grappige instap-vragen waarna de opdracht kan worden geïntensiveerd richting elk onderwerp naar keuze. Per vraag kan aan enkele assistenten gevraagd worden waarom ze daar eigenlijk staan. Wat maakt dat jij aan die kant staat en niet aan de andere kant van de zaal? Wat zou er voor kunnen zorgen dat je in de toekomst misschien aan de andere kant zou kunnen gaan staan? Wat maakt de vraag los in de groep?

Zijn er in jouw hoofd ook vaak stemmetjes die zeggen dat je iets niet kan of minder goed doet? Hoe kun je omgaan met deze beperkende overtuigingen en waar komen ze vandaan? We gaan samen aan de slag om dit duidelijker te krijgen en om deze gedachten om te buigen naar een helpende overtuiging. Hoe kun jij jezelf hiervan verlossen?

*zeer geschikt als 2e introductiesessie

Deze opdracht is bedoeld om elkaar te complimenteren voor alle dingen je bewonderd aan de ander, maar ook om eens met een kritisch oog te kijken waar je collega zich meer op mag focussen qua ontwikkeling. Dit laatste kan alleen als je met de juiste woorden beschrijft wat er beter zou kunnen en wat diegene daar dan aan zou hebben in positieve zin. De groei beschrijven die je iemand gunt. Durven jullie deze kwetsbare opdracht aan?

*let op; meer voor een groep die elkaar al wat langer kent

Wat zou het mooi zijn als je jezelf vanuit de toekomst advies of geruststelling kon geven dat het allemaal wel goed komt? Over 2 of 5 jaar ziet alles er vaak toch wel weer anders uit en heb je meestal achteraf spijt dat je je zo druk hebt gemaakt over kleine, dan niet meer belangrijke dingen.

Om dit idee vorm te geven, is het schrijven van een brief aan je toekomstige ik een goede manier om bepaalde doelen, dromen of wensen voor jezelf uit te spreken of op te schrijven. In de opdracht wordt de werkvorm uitgebreider besproken.

In deze onderwijssessie kun je kiezen tussen twee spellen waar je mee aan de slag gaat. Het kernkwadrantenspel of het openhartig team spirit spel. Belangrijk is dat de keuze wordt doorgegeven aan het team van de Vitale Dappere Dokter zodat 1 van de kaartspellen kan worden opgestuurd.

Het kernkwadrantenspel: door middel van karaktereigenschappen die je via een stapel kaarten 1 voor 1 trekt, geef je je collega de kaart die hem/haar het beste past. Tussendoor bespreek je waarom je kiest voor die collega en of diegene zich daarin herkent.

Het openhartig team spirit spel: door middel van vragen over jezelf of je collega’s dan wel opdrachten die je moet doen met je team leer je elkaar beter kennen. Dit zorgt gegarandeerd voor een interactieve onderwijssessie die ook meerdere malen herhaald kan worden.

Voor deze onderwijssessie wordt een staflid uitgenodigd om te praten over zijn of haar levensloop en carrière tot nu toe om zo elkaar beter te leren kennen, maar ook meer inzicht in elkaars uitdagingen te krijgen. Wat waren de hobbels op de weg en hoe hebben die invloed gehad op zijn/haar leven nu? Wat zou jij dit staflid graag willen vragen?

Onervaren en ervaren arts-assistenten denken eerst apart na over hun rol in de groep waarna ze in groepjes ervaringen gaan uitwisselen hoe ze elkaar op bepaalde vlakken beter zouden kunnen helpen en ondersteunen.

*zeer geschikt voor een nieuwe groep

Om inzicht te krijgen in je reacties op moeilijke momenten in je leven zul je ze opnieuw moeten durven te bekijken. Waarom doe je wat je doet? Waarom reageer je altijd op dezelfde manier? In deze oefening gaan we terugkijken naar een situatie die impact op je heeft gehad en zullen we onderzoeken wat je hier voor lering uit kunt trekken.

We besteden de hele dag tijd aan onze patiënten en we haasten ons van overdracht naar visite naar onderwijs, maar wanneer is het tijd voor jezelf en wat heb jij nodig om een dag als geslaagd te ervaren? Vandaag gaan we samen kijken naar wat belangrijk voor jou is en hoe gedurende de dag toch momenten van zelfzorg kunnen inpassen.