Staflid
18-05-2023
Over de streep
20-07-2023
Staflid
12-10-2023
Jaarevaluatie
18-12-2023
Over de streep
13-01-2024
Staflid
18-03-2024
Over de streep
20-06-2024
Staflid
12-8-2024
Over de streep
20-11-2024
Jaarevaluatie
18-12-2024
Jullie gaan focussen op alle positieve kanten van je collega. Wat kan je collega goed? Wat zijn zijn/haar mooie karaktereigenschappen? Waar zou je zelf wat meer van willen hebben? Waar kun je stiekem soms een beetje jaloers op zijn? Door middel van 3 rondes spelen we dit complimentenspel.
Met regelmaat dankbaarheid ervaren leidt tot meer geluk en vitaliteit. Sta jij wel eens stil bij waar je dankbaar voor bent? En wie of wat heeft hierbij een grote rol gespeeld en zou je daarvoor willen bedanken? Tijdens deze oefening bespreken wat de effecten zijn van het met regelmaat beoefenen van dankbaarheid en gaan we hiermee aan de slag.
Tijdens deze opdracht gaan we op onderzoek uit naar wat jouw kernkwaliteiten zijn. We bekijken een filmpje waarin duidelijk wordt wat kernkwaliteiten zijn en hoe je deze kunt analyseren. Na het bekijken van het filmpje gaat ieder voor zichzelf 2 kernkwaliteiten onderzoeken en zo leer jij wat jouw kwaliteit, allergie, uitdaging en valkuil is.
In deze onderwijssessie gaan we aan de slag met het DISC model. Welke kleur ben jij en hoe zie jij je collega? Klopt dat wel bij hoe diegene zichzelf ziet? Leuke manier om elkaar snel qua gedrag beter in kaart te brengen binnen het team.
In deze opdracht focussen we op het schrijven van een energie menukaart. Deze kun je gebruiken voor jezelf, maar ook voor anderen om te zien hoe ze jou kunnen helpen als je dat zelf even niet zo goed weet. Wat werkt wel en wat werkt niet voor jou?
Door middel van het invullen van een vragenlijst krijg je inzicht in jouw persoonlijkheidskenmerken. Je focust op het persoonlijkheidstype wat op dit moment het meest bij jou past met daarbij de kwaliteiten en valkuilen die hierbij passen. Bespreek de uitslag na in de groep om samen te kijken waar jouw kracht, maar ook jouw groei ligt. Leuk als startopdracht.
De meeste mensen hebben altijd te weinig tijd. Maar ervaren we deze tijd allemaal hetzelfde? Door middel van een oefening ga je zien dat dit voor iedereen anders is en daarnaast gaan we de belangrijkste factoren die invloed op je tijd en de invulling daarvan. Wil je efficiënt zijn of effectief?
In deze sessie leren we hoe constructief feedback te geven aan elkaar zonder hierbij iemand voor het hoofd te stoten. Theorie en praktijk wisselen elkaar af. Leuk om deze sessie te combineren met de sessie Enneagram, zodat je ook ziet dat ieder type andere feedback nodig heeft.
Waardoor ervaar jij direct een geluksgevoel? Vandaag focussen we ons op de factoren die invloed hebben op ons geluk. Verlaat jij vandaag de sessie met een ander inzicht?
Tijdens deze opdracht gaan jullie op een hele makkelijke manier middels 5 vragen zelfreflectie toepassen. Vragen als: waar wil je meer of minder aandacht aan besteden en waar wil je de komende tijd aan werken zullen worden beantwoord.
Het perfecte moment in het jaar om eens stil te staan bij je eigen ontwikkeling en die van je collega’s. Wat hebben jullie bereikt en wat gaat volgend jaar brengen? Je kunt deze opdracht op verschillende manieren uitvoeren, wat verder beschreven wordt in de uitleg van deze opdracht.
Bij deze opdracht gaat een ieder van jullie op zoek naar zijn of haar kernwaarden en gaan jullie zien dat elk lid van het team andere dingen belangrijk zal vinden. Wat kun je hier verder mee? Dat en meer leer je in deze opdracht.
De manier waarop we tegen onszelf praten is essentieel voor de beleving van de dag. Hoe kun je hier in groeien? We nemen je mee in de kracht van een positieve mindset.
*zeer geschikt als 3e en laatste introductiesessie
In deze onderwijssessie gaan we met elkaar in gesprek over verschillende onderwerpen. Het is de bedoeling dat de opleider steeds twee stellingen of twee opties benoemd waarbij de arts assistenten het antwoord kiezen wat het meest bij ze past. Iedereen start in het midden van de zaal en kiest vervolgens de ene of de andere kant van de zaal passend bij het antwoord waar je je het meest prettig bij voelt. Dus bijvoorbeeld: werk je liever alleen of in een team? Dan lopen de arts assistenten die liever alleen werken naar links in de zaal en degene die liever in een team werken naar rechts in de zaal.
De oefening start met hele makkelijke en grappige instap-vragen waarna de opdracht kan worden geïntensiveerd richting elk onderwerp naar keuze. Per vraag kan aan enkele assistenten gevraagd worden waarom ze daar eigenlijk staan. Wat maakt dat jij aan die kant staat en niet aan de andere kant van de zaal? Wat zou er voor kunnen zorgen dat je in de toekomst misschien aan de andere kant zou kunnen gaan staan? Wat maakt de vraag los in de groep?
Zijn er in jouw hoofd ook vaak stemmetjes die zeggen dat je iets niet kan of minder goed doet? Hoe kun je omgaan met deze beperkende overtuigingen en waar komen ze vandaan? We gaan samen aan de slag om dit duidelijker te krijgen en om deze gedachten om te buigen naar een helpende overtuiging. Hoe kun jij jezelf hiervan verlossen?
*zeer geschikt als 2e introductiesessie
Deze opdracht is bedoeld om elkaar te complimenteren voor alle dingen je bewonderd aan de ander, maar ook om eens met een kritisch oog te kijken waar je collega zich meer op mag focussen qua ontwikkeling. Dit laatste kan alleen als je met de juiste woorden beschrijft wat er beter zou kunnen en wat diegene daar dan aan zou hebben in positieve zin. De groei beschrijven die je iemand gunt. Durven jullie deze kwetsbare opdracht aan?
*let op; meer voor een groep die elkaar al wat langer kent
Wat zou het mooi zijn als je jezelf vanuit de toekomst advies of geruststelling kon geven dat het allemaal wel goed komt? Over 2 of 5 jaar ziet alles er vaak toch wel weer anders uit en heb je meestal achteraf spijt dat je je zo druk hebt gemaakt over kleine, dan niet meer belangrijke dingen.
Om dit idee vorm te geven, is het schrijven van een brief aan je toekomstige ik een goede manier om bepaalde doelen, dromen of wensen voor jezelf uit te spreken of op te schrijven. In de opdracht wordt de werkvorm uitgebreider besproken.
In deze onderwijssessie kun je kiezen tussen twee spellen waar je mee aan de slag gaat. Het kernkwadrantenspel of het openhartig team spirit spel. Belangrijk is dat de keuze wordt doorgegeven aan het team van de Vitale Dappere Dokter zodat 1 van de kaartspellen kan worden opgestuurd.
Het kernkwadrantenspel: door middel van karaktereigenschappen die je via een stapel kaarten 1 voor 1 trekt, geef je je collega de kaart die hem/haar het beste past. Tussendoor bespreek je waarom je kiest voor die collega en of diegene zich daarin herkent.
Het openhartig team spirit spel: door middel van vragen over jezelf of je collega’s dan wel opdrachten die je moet doen met je team leer je elkaar beter kennen. Dit zorgt gegarandeerd voor een interactieve onderwijssessie die ook meerdere malen herhaald kan worden.
Voor deze onderwijssessie wordt een staflid uitgenodigd om te praten over zijn of haar levensloop en carrière tot nu toe om zo elkaar beter te leren kennen, maar ook meer inzicht in elkaars uitdagingen te krijgen. Wat waren de hobbels op de weg en hoe hebben die invloed gehad op zijn/haar leven nu? Wat zou jij dit staflid graag willen vragen?
Onervaren en ervaren arts-assistenten denken eerst apart na over hun rol in de groep waarna ze in groepjes ervaringen gaan uitwisselen hoe ze elkaar op bepaalde vlakken beter zouden kunnen helpen en ondersteunen.
*zeer geschikt voor een nieuwe groep
Om inzicht te krijgen in je reacties op moeilijke momenten in je leven zul je ze opnieuw moeten durven te bekijken. Waarom doe je wat je doet? Waarom reageer je altijd op dezelfde manier? In deze oefening gaan we terugkijken naar een situatie die impact op je heeft gehad en zullen we onderzoeken wat je hier voor lering uit kunt trekken.
We besteden de hele dag tijd aan onze patiënten en we haasten ons van overdracht naar visite naar onderwijs, maar wanneer is het tijd voor jezelf en wat heb jij nodig om een dag als geslaagd te ervaren? Vandaag gaan we samen kijken naar wat belangrijk voor jou is en hoe gedurende de dag toch momenten van zelfzorg kunnen inpassen.
Internist Demelza Hoogwerf